Home > Zamówienia publiczne > Tramwaj Fordon: przetarg na budowę linii
Tramwaj Fordon: przetarg na budowę linii PDF Drukuj

supertrain_08Spółka Tramwaj Fordon ogłosiła długo oczekiwany przetarg na budowę nowej linii tramwajowej w Bydgoszczy. Wykonawca dostanie dwa lata na zrealizowanie inwestycji wartej prawie pół miliarda złotych.

Inwestycja z problemami

Budowa nowej linii tramwajowej do bydgoskiego Fordonu od początku napotykała na problemy. Najpierw problemy dotknęły Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowywało dokumentację. Po rozwiązaniu umowy z BPBK dokończyła ją firma Voessing, która była podwykonawcą  BPBK. Później spółka Tramwaj Fordon miała problem z wykupem działek a na końcu - miasto nie było w stanie zapewnić finansowania inwestycji z powodu trudnych negocjacji z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Ostatecznie wkład własny sfinansują obligacje Urzędu Miasta. Cała inwestycja jest warta 435 milionów złotych, z czego ok. 235 milionów zapłaci Unia Europejska.

Przetarg  na wykonanie 10-kilometrowej linii tramwajowej został jednak w końcu ogłoszony dziś, 28 grudnia. Procedura postępowania jest dwuetapowa. W pierwszym etapie spółka Tramwaj Fordon wybierze pięć firm, które mają największe doświadczenie w realizacji inwestycji tego typu. Firmy te zostaną zaproszone do złożenia konkretnych ofert.

Najbardziej skomplikowany projekt w Bydgoszczy

Projekt realizowany będzie w oparciu o dokumentację zamawiającego i będzie obejmował budowę nowej, dwutorowej linii tramwajowej o długości ok. 9,5 km wraz z trzema pętlami tramwajowymi pośrednimi, końcową pętlą tramwajową z elementami zajezdni tramwajowej i 14 parami przystanków tramwajowych.

W ramach prac należy wykonać 25 km pojedynczego toru o prześwicie 1000 mm. W sumie w ramach prac zostanie wykonanych również prawie 12 tys. metrów kwadratowych peronów, chodników i dojść technicznych. Zamówienie obejmuje także prace na 4 pętlach i 31 przystankach autobusowych, przebudowę 9 km ulic (Fordońskiej, Lewińskiego, Akademickiej, Andersa) i 11 km kanalizacji deszczowej i postawienie 250 sygnalizatorów.

Nad torami stacji Bydgoszcz Wschód trasa przebiegnie estakadą o długości 545 metrów. Perony stacji zostaną przebudowane i zadaszone w ramach projektu zintegrowanego węzła przesiadkowego. Sama stacja również zostanie przebudowana przez wykonawcę projektu - a prace dotyczą aż 3,2 km torów, 4,5 km sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i dwóch przejazdów kolejowych.

Potrzebne setki kilometrów kabli

Nowa linia tramwajowa będzie potrzebować 43 km kabli zasilających, 37 km kabli sygnalizacyjnych i 23 km światłowodu. Magistrala informacyjna systemu informacji pasażerskiej będzie mieć długość 14 kilometrów. W ramach projektu powstaną 3 stacje prostownikowe, hala przeglądowa o pow. 540 m2, i 388 metrów ekranów akustycznych.

Termin składania ofert upływa 29 stycznia. Jedynym kryterium przetargu jest cena. Żeby wziąć udział w przetargu należy wpłacić wadium w wysokości aż 3 mln złotych.

źródło: www.rynek-kolejowy.pl