Home > Modernizacja linii kolejowej
linia kolejowa
Tory dla BiT-City PDF Drukuj

tory2Ruszają prace związane z realizacją ważnej dla naszego regionu inwestycji infrastrukturalnej, rewitalizacją linii kolejowej nr 18 między Bydgoszczą i Toruniem. Już w pierwszych miesiącach 2014 roku pojedziemy tą trasą z prędkością 120 kilometrów na godzinę. 25 października w Bydgoszczy odbyła się konferencja związana z wejściem wykonawcy na plac budowy z udziałem wicemarszałka województwa Dariusza Kurzawy.

Więcej…
 
Tory dla szybkiej kolei BiT City PDF Drukuj

liniaRuszają prace związane z realizacją ważnej dla naszego regionu inwestycji infrastrukturalnej, rewitalizacją linii kolejowej nr 18 między Bydgoszczą i Toruniem. Już w pierwszych miesiącach 2014 roku pojedziemy tą trasą z prędkością 120 kilometrów na godzinę. W obecności marszałka Piotra Całbeckiego, który od początku patronuje przedsięwzięciu, oraz wiceministra transportu Andrzeja Massela umowę z wykonawcą, polską odnogą austriackiej firmy Porr AG, zawarł dziś (2 sierpnia) inwestor, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Więcej…
 
Rewitalizacja linii pilotażowym projektem PDF Drukuj
Unia nie zgodzi się na rewitalizacje?

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego uważa, że Unia Europejska nie zgodzi się na finansowanie z jej funduszy rewitalizacji linii kolejowych. To jedyna szansa na wykorzystanie na kolei choć połowy z 1,2 mld euro, które rząd chce przesunąć na drogi.

W ubiegłym roku rząd Donalda Tuska wystąpił do Komisji Europejskiej z prośbą o przeniesie 1,2 mld euro środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z inwestycji kolejowych na drogowe. Premier tłumaczył, że kolej nie jest w stanie wydać tych funduszy. Jeszcze teraz realne wykorzystanie środków unijnych na kolei wynosi poniżej 3 procent.

Jeszcze w tym miesiącu ma zapaść decyzja Komisji Europejskiej odnośnie polskiego wniosku. Jeżeli Komisja odmówi, może się zdarzyć, że środki przepadną. Czasu na przeprowadzenie kolejnych modernizacji, nie mówiąc o budowie nowych linii jest zbyt mało. Ministerstwo Finansów i PKP PLK zaproponowały więc włączenie do POIiŚ rewitalizacji linii kolejowych, które byłyby dużo szybsze i prostsze do przeprowadzenia, szczególnie ze względu na niższe wymagania środowiskowe. Pełną listę i koszt projektów rewitalizacyjnych, które przedstawiła PKP PLK, zaprezentujemy w najbliższym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy”.

MRR nie chce pozostawienia pieniędzy na kolei

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które dba o wykorzystywanie środków unijnych uważa jednak, że pozostawienie jakichkolwiek funduszy w sektorze kolejowym to olbrzymie ryzyko ich utraty, bo kolejarze nie zdążą ich wydać i rozliczyć do końca 2015 roku. Obawa bierze się nie tylko z ogromnych opóźnień w realizacji projektów, ale też z inną oceną kwestii projektów rewitalizacyjnych.

- POIiŚ jest dedykowany dla całego kraju. A kolejarze chcą robić w ramach tego programu lokalne odcinki, takie jak Częstochowa - Fosowskie, Błotnica Strzelecka – Opole, czy Inowrocław – Jabłonowo Pomorskie. To pewnie są ważne projekty dla województw, ale Unii Europejskiej i nam chodzi o cały kraj. W ramach POIiŚ finansujemy duże modernizacje i projekty taborowe – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Adam Ździebło, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

Unia nie zgodzi się na rewitalizacje?

-  Nie ma na dziś takiej informacji z Komisji Europejskiej, że można robić również projekty rewitalizacyjne. Również w nowym budżecie UE mówi się o modernizacji linii kolejowych – byłaby to pewna nielogiczność, gdyby Komisja mówiła o modernizacjach w poprzedniej i kolejnej perspektywie finansowej UE, a tu zgodziła się na rewitalizacje – uważa Zdziebło.

W rozmowie z ministrem zauważyliśmy jednak, że odcinek Koniecpol – Fosowskie jest kluczowy z punktu widzenia sieci połączeń pasażerskich w kraju dla przyspieszenia relacji Warszawa – Wrocław, o czym mówił minister Massel. Adam Zdziebło twierdzi, że w oficjalnych dokumentach projekt w tej sprawie dotyczy wyłącznie odcinka Częstochowa – Fosowskie. - Chciałbym tylko wiedzieć, że od Fosowskiego dalej mamy linię, która pozwoli na przyspieszenie pociągów. Że nie będzie tak, że tu wydamy środki unijne, a na dalszym odcinku pociągi dalej będą jechać 40 kilometrów na godzinę – uzupełnia Zdziebło.

Minister transportu zapowiedział jednak realizację rewitalizacji całego połączenia Warszawa – Wrocław do 2014 roku - Wiemy to jedynie z doniesień medialnych. Nie zostały nam przekazane żadne dokumenty w tej sprawie – powtarza sekretarz stanu.

Procedury środowiskowe nie będą prostsze?

- Chciałem  rozwiać też kolejny mit - że jak w programie POIiŚ będzie rewitalizacja linii kolejowych, to kolejarze będą mogli wykonywać prace bez uzgodnień środowiskowych. Projekty rewitalizacyjne również będą musiały spełnić normy środowiskowe. Na dziś podlega to tym samym normom dotyczącym środowiska, co modernizacje. Gdy jakiś projekt nie otrzyma zgody Komisji, musimy wycofać już przyznane mu środki. Przestańmy głosić mity, że Komisja się zgodzi na odpuszczenie procedur środowiskowych – mówi sekretarz stanu.

Na liście POIiŚ znajduje się jednak projekt rewitalizacji linii kolejowej – to połączenie Torunia z Bydgoszczą w ramach tzw. BiT City. - To prawda – przyznaje sekretarz stanu. - Dokładnie na podstawie tego projektu są sprawdzane procedury, ale dopiero okaże się, co z tego wyjdzie. Zresztą jest to kolejny przykład pewnej mentalności PKP, bo to MRR wręcz wymusiło na kolejarzach realizację tego projektu – zaznaczył minister.

źródło: Rynek Kolejowy

 
Słowacy wyremontują odcinek Toruń - Bydgoszcz? PDF Drukuj

Słowacy wyremontują odcinek Toruń - Bydgoszcz?


Słowacka firma TSS Grade złożyła zdecydowanie najtańszą ofertę w przetargu na rewitalizację bardzo ważnego odcinka linii kolejowej nr 18 pomiędzy Toruniem a Bydgoszczą. Swoje oferty do PKP PLK przesłało aż 11 firm.

Po rewitalizacji, którą dofinansuje Unia Europejska w ramach projektu BiT City, czas podróży ma skrócić się do 40 minut, a pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h. Marszałek województwa obiecał zakup pięciu pociągów do obsługi tego połączenia. Prace mają się zakończyć po 622 dniach od podpisania umowy.

Do przetargu na rewitalizację linii kolejowej, który został ogłoszony w grudniu, stanęło w sumie 11 podmiotów. Zdecydowanie najtańszą ofertę przedstawiła słowacka firma TSS Grade - na kwotę 159 mln złotych brutto. śDla porównania, drugą w kolejnoci ofertę przedstawił PORR, na kwotę 199 mln złotych brutto, a najdroższa oferta Strabagu opiewała na kwotę 264 milionów złotych brutto. PKP PLK szacowała koszt wykonania zamówienia na 193,1 mln złotych, ale netto (237,5 mln złotych brutto).

źródło: www.rynek-kolejowy.pl

 
Cel modernizacji linii PDF Drukuj

ModerCelem modernizacji linii nr 18 na odcinku Toruń Główny - Bydgoszcz Główna jest zapewnienie spójności projektu "Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego" poprzez umożliwienie szybkich połączeń pomiędzy Toruniem a Bydgoszczą.

Główne cele i efekty przyszłej rewitalizacji linii kolejowej nr 18 na odcinku Toruń - Bydgoszcz:

- osiągnięcie wymaganych parametrów technicznych linii, m.in. utrzymanie obecnych naciskow na oś wynoszących 206 kN oraz przywrócenie prędkości rozkładowej V=120km/h dla pociągów pasażerskich i 100km/h dla pociągów towarowych.

- uzyskanie poprawy oferty przewozowej, a w konsekwencji zwiększenie ilości klientów przez:

1. zwiększenie konkurencyjności kolei (prędkość i punktualność),
2. zwiększenie komfortu podróży,
3. zwiększenie komfortu obsługi pasażerów,
4. skrócenie czasu podrózy.

 
«pierwszapoprzednia123następnaostatnia»

Strona 2 z 3