Home > Modernizacja linii kolejowej > Tory dla BiT-City
Tory dla BiT-City PDF Drukuj

tory2Ruszają prace związane z realizacją ważnej dla naszego regionu inwestycji infrastrukturalnej, rewitalizacją linii kolejowej nr 18 między Bydgoszczą i Toruniem. Już w pierwszych miesiącach 2014 roku pojedziemy tą trasą z prędkością 120 kilometrów na godzinę. 25 października w Bydgoszczy odbyła się konferencja związana z wejściem wykonawcy na plac budowy z udziałem wicemarszałka województwa Dariusza Kurzawy.

Bydgosko-toruński odcinek osiemnastki jest kluczowy dla powodzenia kolejowej części BiT City, naszego największego projektu infrastrukturalnego, czyli szybkiej kolei metropolitalnej. Trasa ta nie była pierwotnie objęta żadnym programem zakładającym gruntowną poprawę stanu technicznego. – O remont tych torów zabiegaliśmy cztery lata, prowadząc rozmowy w ministerstwach i w Komisji Europejskiej, zanim latem ubiegłego roku mogliśmy wreszcie ogłosić, że mamy pozytywną decyzję w tej sprawie – podkreśla marszałek Piotr Całbecki,  który od początku patronuje przedsięwzięciu.

Remont 52-kolometrowej trasy – blisko 92 kilometrów torów - finansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz budżetu państwa, jest realizowany na zasadzie „zaprojektuj i wybuduj”. Obejmuje wymianę nawierzchni torowej i rozjazdów, remont przejazdów kolejowych na przecięciu z drogami kołowymi, odbudowę rowów odwadniających oraz niezbędną modernizację automatycznych urządzeń sterowania ruchem i urządzeń energetycznych.

W sierpniu w obecności gospodarza naszego województwa umowę na przeprowadzenie prac modernizacyjnych zawarły spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, inwestor, i polska odnoga austriackiej firmy Porr AG, wykonawca robót. Wartość przedsięwzięcia to 202,860 mln złotych, zakończenie robót zaplanowano na początek 2014 roku.

BiT City, dla którego powodzenia zabiegaliśmy o gruntowny remont linii nr 18, to zintegrowanym systemem transportu publicznego, łączący szybką kolej na trasie między Toruniem i Bydgoszczą oraz powiązane z nią systemy transportu publicznego w obu stolicach województwa. Obejmuje między innymi budowę linii tramwajowej łączącej bydgoską dzielnicę Fordon z centrum miasta, zintegrowany wspólny bilet na wszystkie środki komunikacji publicznej, przebudowę systemu transportu miejskiego Torunia i budowę wiaduktu w Solcu Kujawskim.

Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego


Na zdjęciu: prace związane z przebudową wiaduktu w Solcu Kujawskim (październik 2012), fot. Marek Dembski.