Home
Marszałek doceniony za BiT City PDF Drukuj
Wpisany przez Wiktor Plesiński   
poniedziałek, 17 września 2012 07:52

solecMarszałek Piotr Całbecki znalazł się wśród nominowanych do prestiżowego wyróżnienia „Człowiek roku – przyjaciel kolei” za upór i konsekwencję w prowadzeniu do szczęśliwego finału realizacji BiT City – wielkiego, wartego łącznie 1,5 miliarda złotych projektu infrastrukturalnego, dzięki któremu tworzymy między innymi realną kolejową alternatywę dla kołowego połączenia Bydgoszcz-Toruń. Już w pierwszych miesiącach 2014 roku pojedziemy tą trasą z prędkością 120 kilometrów na godzinę.

Więcej…
 
Ogłoszenie o przetargu PDF Drukuj
Wpisany przez Wiktor Plesiński   
wtorek, 28 sierpnia 2012 11:49

alt

Województwo Kujawsko-Pomorskie ogłasza przetarg nieograniczony na Wykonanie Analizy instytucjonalnej, Studium Wykonalności oraz opracowanie wniosku o dofinansowanie Projektu pt. „System Bilet Metropolitalny BiT - City dla Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego”

Więcej…
 
Tory dla szybkiej kolei BiT City PDF Drukuj
Wpisany przez Wiktor Plesiński   
wtorek, 28 sierpnia 2012 11:10

liniaRuszają prace związane z realizacją ważnej dla naszego regionu inwestycji infrastrukturalnej, rewitalizacją linii kolejowej nr 18 między Bydgoszczą i Toruniem. Już w pierwszych miesiącach 2014 roku pojedziemy tą trasą z prędkością 120 kilometrów na godzinę. W obecności marszałka Piotra Całbeckiego, który od początku patronuje przedsięwzięciu, oraz wiceministra transportu Andrzeja Massela umowę z wykonawcą, polską odnogą austriackiej firmy Porr AG, zawarł dziś (2 sierpnia) inwestor, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Więcej…
 
Zawarto umowę na Wspólny Bilet PDF Drukuj
Wpisany przez Wiktor Plesiński   
czwartek, 17 maja 2012 12:55

W dniu 7 maja 2012 r. zawarta została umowa w sprawie zaplanowania i wdrożenia Systemu Bilet Metropolitalny BiT-City dla Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego pomiędzy Województwem Kujawsko-Pomorskim reprezentowanym przez Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego Piotra Całbeckiego, Miastem Bydgoszcz reprezentowanym przez Z-cę Prezydenta Miasta Bydgoszczy Stefana Markowskiego i Gminą Miasta Toruń reprezentowaną przez Prezydenta Miasta Torunia Michała Zaleskiego.

Więcej…
 
Tramwaj Fordon złożył wniosek aplikacyjny PDF Drukuj
Wpisany przez Wiktor Plesiński   
środa, 02 maja 2012 13:30

alt30 kwietnia 2012 roku przedstawiciele spółki Tramwaj Fordon Sp. z o.o., w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie, złożyli wniosek o dofinansowanie projektu budowy linii tramwajowej do Fordonu. Dokument ten został złożony również do Inicjatywy JASPERS, która po dokonaniu oceny merytorycznej oraz ustaleniu jego kompletności uzupełni Notę Końcową wskazując rekomendacje dla projektu. Następnie wniosek trafi do Komisji Europejskiej, która podejmie decyzję o dofinansowaniu.

Jednocześnie, w siedzibie spółki w Bydgoszczy przy ul. Toruńskiej 174a, zgodnie z terminem umownym, złożone zostały projekty wykonawcze co kończy pierwszy etap realizacji inwestycji polegający na opracowaniu dokumentacji projektowej.

Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach projektu z grupy BiT-City „Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon  z przebudową  układu drogowego  w ciągu ulic  Fordońska, Lewińskiego, Akademicka  i  Andersa i węzłem integracyjnym w obszarze stacji kolejowej „Bydgoszcz Wschód” w Bydgoszczy”. Projekt ma dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Opracowano na podstawie: www.tramwajfordon.bydgoszcz.pl

 
Tramwaj do Fordonu z decyzją środowiskową PDF Drukuj
Wpisany przez Wiktor Plesiński   
czwartek, 15 marca 2012 08:12

W piątek, 9 marca spółka Tramwaj Fordon otrzymała decyzję środowiskową dla budowy linii tramwajowej. Umowę z wykonawcą na budowę 10-kilometrowej linii spółka chce podpisać jeszcze w tym roku.

Decyzja środowiskowa dla budowy nowej trasy tramwajowej w Bydgoszczy od ul. Wyścigowej do Mariampola została odebrana w piątek. Prace nad nią trwały aż półtora roku. Ostatecznie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska postawiła tylko jeden dodatkowy wymóg przy realizacji inwestycji - ustawienie ekranu akustycznego wzdłuż ul. Akademickiej na pograniczu osiedli Przylesie i Bohaterów na odcinku 400 metrów.

– W następnym kroku składamy dokumentację na uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji w trybie przewidzianym specustawą i równolegle przygotowujemy przetargi na realizację i inżyniera kontraktu. Chcemy podpisać umowę z wykonawcą jeszcze w tym roku - powiedział „Rynkowi Kolejowemu” członek zarządu spółki Tramwaj Fordon Maciej Kozakiewicz. Wydanie zezwolenia na budowę przez prezydenta i wojewodę ma potrwać nie więcej niż trzy miesiące. W tym czasie spółka musi zabezpieczyć finansowanie projektu, by móc ogłosić przetarg.

- Wydanie decyzji środowiskowej pozwoliło nam dopiero złożenie dokumentów do instytucji unijnych i kredytowych – mówi Kozakiewicz. Warta 435 milionów złotych inwestycja ma zostać dofinansowana przez Unię Europejską kwotoą około 200 milionów złotych. Finansowanie tej części zapewni umowa z CUPT. Wkład własny spółka zabezpieczy z kredytu lub obligacji. - Rozmawiamy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym jako podstawowym kredytodawcą – przyznaje Kozakiewicz.

źródło: Rynek Kolejowy

 
Rewitalizacja linii pilotażowym projektem PDF Drukuj
Wpisany przez Wiktor Plesiński   
wtorek, 13 marca 2012 11:52
Unia nie zgodzi się na rewitalizacje?

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego uważa, że Unia Europejska nie zgodzi się na finansowanie z jej funduszy rewitalizacji linii kolejowych. To jedyna szansa na wykorzystanie na kolei choć połowy z 1,2 mld euro, które rząd chce przesunąć na drogi.

W ubiegłym roku rząd Donalda Tuska wystąpił do Komisji Europejskiej z prośbą o przeniesie 1,2 mld euro środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z inwestycji kolejowych na drogowe. Premier tłumaczył, że kolej nie jest w stanie wydać tych funduszy. Jeszcze teraz realne wykorzystanie środków unijnych na kolei wynosi poniżej 3 procent.

Jeszcze w tym miesiącu ma zapaść decyzja Komisji Europejskiej odnośnie polskiego wniosku. Jeżeli Komisja odmówi, może się zdarzyć, że środki przepadną. Czasu na przeprowadzenie kolejnych modernizacji, nie mówiąc o budowie nowych linii jest zbyt mało. Ministerstwo Finansów i PKP PLK zaproponowały więc włączenie do POIiŚ rewitalizacji linii kolejowych, które byłyby dużo szybsze i prostsze do przeprowadzenia, szczególnie ze względu na niższe wymagania środowiskowe. Pełną listę i koszt projektów rewitalizacyjnych, które przedstawiła PKP PLK, zaprezentujemy w najbliższym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy”.

MRR nie chce pozostawienia pieniędzy na kolei

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które dba o wykorzystywanie środków unijnych uważa jednak, że pozostawienie jakichkolwiek funduszy w sektorze kolejowym to olbrzymie ryzyko ich utraty, bo kolejarze nie zdążą ich wydać i rozliczyć do końca 2015 roku. Obawa bierze się nie tylko z ogromnych opóźnień w realizacji projektów, ale też z inną oceną kwestii projektów rewitalizacyjnych.

- POIiŚ jest dedykowany dla całego kraju. A kolejarze chcą robić w ramach tego programu lokalne odcinki, takie jak Częstochowa - Fosowskie, Błotnica Strzelecka – Opole, czy Inowrocław – Jabłonowo Pomorskie. To pewnie są ważne projekty dla województw, ale Unii Europejskiej i nam chodzi o cały kraj. W ramach POIiŚ finansujemy duże modernizacje i projekty taborowe – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Adam Ździebło, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

Unia nie zgodzi się na rewitalizacje?

-  Nie ma na dziś takiej informacji z Komisji Europejskiej, że można robić również projekty rewitalizacyjne. Również w nowym budżecie UE mówi się o modernizacji linii kolejowych – byłaby to pewna nielogiczność, gdyby Komisja mówiła o modernizacjach w poprzedniej i kolejnej perspektywie finansowej UE, a tu zgodziła się na rewitalizacje – uważa Zdziebło.

W rozmowie z ministrem zauważyliśmy jednak, że odcinek Koniecpol – Fosowskie jest kluczowy z punktu widzenia sieci połączeń pasażerskich w kraju dla przyspieszenia relacji Warszawa – Wrocław, o czym mówił minister Massel. Adam Zdziebło twierdzi, że w oficjalnych dokumentach projekt w tej sprawie dotyczy wyłącznie odcinka Częstochowa – Fosowskie. - Chciałbym tylko wiedzieć, że od Fosowskiego dalej mamy linię, która pozwoli na przyspieszenie pociągów. Że nie będzie tak, że tu wydamy środki unijne, a na dalszym odcinku pociągi dalej będą jechać 40 kilometrów na godzinę – uzupełnia Zdziebło.

Minister transportu zapowiedział jednak realizację rewitalizacji całego połączenia Warszawa – Wrocław do 2014 roku - Wiemy to jedynie z doniesień medialnych. Nie zostały nam przekazane żadne dokumenty w tej sprawie – powtarza sekretarz stanu.

Procedury środowiskowe nie będą prostsze?

- Chciałem  rozwiać też kolejny mit - że jak w programie POIiŚ będzie rewitalizacja linii kolejowych, to kolejarze będą mogli wykonywać prace bez uzgodnień środowiskowych. Projekty rewitalizacyjne również będą musiały spełnić normy środowiskowe. Na dziś podlega to tym samym normom dotyczącym środowiska, co modernizacje. Gdy jakiś projekt nie otrzyma zgody Komisji, musimy wycofać już przyznane mu środki. Przestańmy głosić mity, że Komisja się zgodzi na odpuszczenie procedur środowiskowych – mówi sekretarz stanu.

Na liście POIiŚ znajduje się jednak projekt rewitalizacji linii kolejowej – to połączenie Torunia z Bydgoszczą w ramach tzw. BiT City. - To prawda – przyznaje sekretarz stanu. - Dokładnie na podstawie tego projektu są sprawdzane procedury, ale dopiero okaże się, co z tego wyjdzie. Zresztą jest to kolejny przykład pewnej mentalności PKP, bo to MRR wręcz wymusiło na kolejarzach realizację tego projektu – zaznaczył minister.

źródło: Rynek Kolejowy

 
informacja o przebiegu konsultacji społecznych PDF Drukuj
Wpisany przez Wiktor Plesiński   
czwartek, 08 marca 2012 13:11

 

Informacja z przebiegu procesu konsultacji społecznych nad projektem

Zintegrowanego Programu Rozwoju Transportu Publicznego dla aglomeracji bydgosko-toruńskiej ze szczególnym uwzględnieniem bydgosko-toruńskiego obszaru metropolitalnego na lata 2010-2015”

Więcej…
 
«pierwszapoprzednia12345678910następnaostatnia»

Strona 9 z 10