Home
Nowe autobusy i tramwaje PDF Drukuj

autobusNowe niskopodłogowe, klimatyzowane autobusy chce kupić Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu. Mają dotrzeć do miasta przed tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia.

Na razie nie wiadomo, ile dokładnie ich będzie. Przewoźnik ogłosił konkurs na dostawę sześciu wozów, ale zastrzegł, że zamówienie może się zwiększyć o kolejne dwa. - Wszystko zależy od systemu płatności - tłumaczy rzecznik miejskiej spółki Piotr Reich. - Jeśli dwa dodatkowe będziemy mogli odebrać w tym roku, a zapłacić za nie później, to tak zrobimy.

Każdy z autobusów ma być wyposażony m.in. w tablice elektroniczne z trasą przejazdu wozu, monitoring, automaty biletowe i klimatyzację w części pasażerskiej.
Pojazdy z automatycznymi skrzyniami biegów napędzane będą silnikami na olej napędowy z turbodoładowaniem o mocy nie mniejszej niż 180 kW. Wysokość wozów nie może przekroczyć 3,2 m, szerokość 2,55 m, a ich długość musi się mieścić w przedziale od 11,5 do 12,1 m.

Autobusy mają zabierać na pokład minimum 95 osób i oferować pasażerom nie mniej niż 32 miejsca siedzące.

Firmy zainteresowane zleceniem mogą składać swoje oferty do 19 lipca br. Po jego zdobyciu zwycięzca przetargu będzie musiał przeszkolić w swojej siedzibie i na własny koszt pracowników MZK z obsługi, diagnostyki i naprawy dostarczanych wozów. Dodatkowe kursy dla obsługi i kierowców zorganizuje w zajezdni autobusowej przy ul. Legionów w Toruniu.

Ostatnie pięć nowych autobusów przewoźnik kupił w ubiegłym roku. Solarisy urbino 12 przyjechały do naszego miasta 19 grudnia. Po ich zakupie spółka ma 135 wozów, bo sprzedała dwa wysłużone jelcze.

Kupno autobusów to niejedyne plany rozbudowy taboru MZK. Kilka dni temu ogłosił on konkurs na dostawę 12 niskopodłogowych tramwajów - sześciu trzyczłonowych i sześciu pięcioczłonowych. Mniejsze pojazdy mają mieć od 19 do 21 m długości, a większe - od 28 do 32 m. Powinny zabierać na pokład odpowiednio nie mniej niż 115 i 200 osób. Wszystkie będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, automaty biletowe i tablice elektroniczne z informacją o trasie przejazdu tramwaju. Pierwszy skład dotrze do naszego miasta w przyszłym roku. Ostatni powinien pojawić się do 30 września 2015 r. MZK zapłaci za wagony pieniędzmi z emisji obligacji oraz dotacji unijnej przeznaczonej na projekt BiT City mający połączyć kolej z komunikacją miejską Torunia i Bydgoszczy. Zwycięzca konkursu nie tylko sprzeda miastu tramwaje, ale też dostarczy specjalistyczne wyposażenie do ich obsługi, "pakiet eksploatacyjno-naprawczy" i dostosuje główną halę zajezdni na Bydgoskim Przedmieściu do potrzeb taboru niskopodłogowego. Trzeba m.in. zaprojektować i zamontować pomost oraz dostosować kanały naprawcze do nowego obciążenia.
źródło: www.gazeta.pl